Saturday, December 13, 2008

StrESS kah???

assalamualaikum wbt.,

konsep stress adalah seperti mendefinisikan LOve..everyone knows what the term means, but no 2 people would be define it in the same way( Rice, 1992)
we may feel we are not stress but we actually stress because stress is physiological response and thus it can be measure...

alat ini dinamakan GALVANIC SKIN RESISTANCE( GSR)


when stressed, we tend to perspire..so alat ni mengukur kadar perpeluhan ke atas rintangan elektrik dalam badan..rintangan elektrik dlm badan adalah rendah bila kita stess, so bila stress kita meningkat, alat ini mengeluarkan bunyi yg kuat dan graf tindak balas juga akan meningkat..bila stress kita rendah, sebaliknya berlaku..
Alat ini telah disalahguna sebagai Lie Detector dalam rancangan2 tv untuk hibutan pada waktu lapang di eropah..xpatut kan??

seseTRESS mana pun kita, kita perlu mengawalnya agar tidak mengEFEK perjalanan hidup kita sehari-hari..release it using right way..menangis pada pandangan saya salah satu cara yg baik jika ia mampu membuatkan kita relaks dan tenang..

Allah berfirman;
"Jgnlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org2 yg beriman."

(Surah Al-Imran ayat 139 )

"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu,dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya."

sekadar satu perkongsian..

No comments: