Sunday, May 3, 2009

kita yang terpilih

Assalamualaikum wbt

Ia bermula dengan satu perjalanan sukar
penjelajahan dalam mencari yang terbaik
Berjuta-juta yang ada, namun hanya satu yang gagah
yang berjaya merentasi segala macam rintangan
sehingga sampai jua ke destinasi itu
agar yang lahir kelak adalah yang terbaik

kita yang lahir
insan terpilih
yang lahir dengan tanggungjawab oleh-Nya
Masih ingatkah kita?
Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi". Mereka berkata: "Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan menyucikan Engkau?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui".(2:30)

Terpilihya juga kita
dengan kurniaan nikmat Islam dan Iman
Sesungguhnya agama (yang diridai) di sisi Allah hanyalah Islam. Tiada berselisih orang-orang yang telah diberi Al Kitab kecuali sesudah datang pengetahuan kepada mereka, karena kedengkian (yang ada) di antara mereka. Barang siapa yang kafir terhadap ayat-ayat Allah maka sesungguhnya Allah sangat cepat hisab-Nya. (3:19)
Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal yang saleh mereka mendapat pahala yang tiada putus-putusnya".(41:8)
Kurniaan yang banyak
hanya untuk yang hikmah
terpilihkah kita??
Allah menganugerahkan al hikmah (kefahaman yang dalam tentang Al Qur'an dan As Sunah) kepada siapa yang Dia kehendaki. Dan barang siapa yang dianugrahi al hikmah itu, ia benar-benar telah dianugrahi karunia yang banyak. Dan hanya orang-orang yang berakallah yang dapat mengambil pelajaran (dari firman Allah). (2:269)


NB: mood bacaan developmental psychology.

2 comments:

Mohd Shahridwan bin Ramli said...

asyik dgn psycho die je la tuh

siti wan aminah wan norudin said...

sharing something from what I had learnt..is'it wrong??