Friday, January 9, 2009

3 good things..

assalamualaikum wbt

satu simple tabiat yang boleh membantu menceriakan hidup dan mengurangkan stress.

keep a book and write 3 good things that happen to you and make you happy today!! make it as habit for 3 months and Insyaallah this habit can make you 'far away' from depression or stress.

contoh 3 perkara yang buat saya rasa gembira hari ini:
1.sorang pakcik mat saleh cuba buat lawak yang buat saya tergelak.
2. muka dah tak rasa kejang macam semalam
3. hidung saya dah tak tersumbat!!


Cadangan saya, mungkin menulis tidak menjadi kebiasaan, apa kata sebelum tidur kita fikirkan dan mengingati perkara yang menyenangkan kita pada hari itu..maka sebelum tidur sudah tentu kita mampu tersenyum!!

jika rasa tak ada perkara yang membuatkan kita gembira hari ini, at least kita rasa gembira sebab kita dalam keadaan aman. Juga kita sebagai muslim, we have 2 things that should make we happy everyday, yakni nikmat Iman dan Islam..

[2.152] Kerana itu, ingatlah kamu kepada-Ku niscaya Aku ingat (pula) kepadamu, dan bersyukurlah kepada-Ku, dan janganlah kamu mengingkari (nikmat)-Ku.

This habit is from Seligman's idea (American Psychological Association leader). The research had been conducted and participants who kept this habit showed more positive emotion after 3 months.

Sedikit cetusan..

No comments: