Saturday, January 10, 2009

A-B-C-D-E training

Assalamualaikum wbt..

Latihan untuk menjadi lebih optimis dalam berfikir dan membuat keputusan (OPTIMISM TRAINING)

ADVERSITY- masalah yakni perkara yang menyerabutkan fikiran

BELIEF- kepercayaan atau perspepsi kita b
erkenaan masalah itu

CONSEQUENCE mood change-perubahan mood yang terjadi disebabkan masalah

DISPUTATION- contoversy, argument @ pengolakan jiwa??pencarian penjelasan alternatif kepada diri sendiri melalui penjelasan yang positif

ENERGISATION-bertenaga kembali!!


contoh kes @ dilema ringkas:

A- kawan baik saya tidak membalas mesej saya dan tidak menghubungi saya
B- mungkin dia tidak menganggap saya kawan baik dia dan mungkin juga dia tidak mahu mempedulikan saya lagi
C- saya ok je, cuma rasa sedikit kecewa dengan sikap dia
D- tapi, saya percaya dia menganggap saya adalah kawan baik dia. Kami baru sahaja menghabiskan masa bersama di bandar dan makan2 minggu lepas. dia mungkin sibuk dengan kerja-kerjanya!!dia juga mungkin mengalami masalah dengan telefon dia..mungkin juga free minutes @ credit top up dia dah habis!!
E- oh saya rasa sudah ok dan lagi positif!!

Penyelesaian masalah semudah A-B-C-D-E..berfikiran positif itu sangat baik dan sangat membantu dalam penyelesaian seseuatu perkara..jangan menyerah kepada masalah tetapi cari penyelesaian yang terbaik!!our thinking and perspectives really give a big impact in finding the solution to problem...so be a positive thinker..

thing to ponder: separuh penuh atau separuh kosong???

wallahu a'lam

No comments: