Tuesday, February 3, 2009

Optimism versus pessimism

Assalamualaikum wbt.

1. Apa itu optimism?
Perasaan yakin sesuatu yang baik atau positif akan berlaku.

2. Sikap optimistik dalam penyelesaian masalah
Seligman ( 1998) menjelaskan seseorang yang optimist akan bertindak seperti berikut:
peristiwa negatif i.e perkara yang tidak baik sebagai:
luaran
ini berlaku di luar kawalan saya dan bukan disebabkan oleh saya
jangka pendek
ini tidak akan berlaku lagi pada masa akan datang
spesifik
faktor lain perlu diambil kira

peristiwa positif i.e perkara yang menggembirakan sebagai:
dalaman
i did it!!

stabil
i always do well at this
global
i am good at this in general

Pesimistik mempunyai pemikiran yang bertentangan dengan optimistik.

Perhatikan contoh yang terdekat dalam kehidupan kita sebagai seorang pelajar.

Ahmad mengalami kegagalan dalam mendapatkan keputusan yang baik dalam peperiksaan semesternya.A berasa sedih dengan keputusan peperiksaannya.

Ahmad yang optimistik akan menganggap kegagalannya dalam peperiksaan ini adalah:
luaran
saya telah berusaha dan bukan semua perkara dapat saya kawal

jangka pendek
pada peperiksaan akan datang, kegagalan ini tidak akan berlaku lagi
spesifik
ada faktor lain yang mengganggu konsentrasi saya dalam belajar untuk peperiksaan tersebut


Ahmad yang pesimistik akan menganggap kegagalannya dalam peperiksaan sebagai:
dalaman
saya memang bodoh!!

stabil
saya akan dapat keputusan peperiksaan yang sama pada peperiksaan akan datang sebab saya seorang yang tidak pandai

global
secara personalitinya, saya memang tidak pandai dalam hal ini

Pada pandangan kudus saya, optimistik adalah setara dengan bersangka baik. Islam menganjurkan penganutnya agar bersangka baik dalam menjalani kehidupan sehari-harian. Pemikr yang optimis mampu menghadapi peristiwa-peristiwa negatif dalam hidup dengan baik hasil elemen-elemen ini kerana ia membantu kita berperasangka baik dengan apa yang terjadi. Akhirul kalam,

Nothing great was ever achieved without enthusiasm.
Ralph Waldo Emerson

"We need spirited, energetic and strong young people whose hearts are filled with life, enthusiasm, zeal and dynamism; whose souls are full of ambition, aspiration and vigor and have great goals, rising and aspiring to reach them until they eventually arrive at their destination."
Hasan al-Banna

No comments: